Så länge man kan stå ut med lite "snöande" inuti tältet vid hård vind (för det är bara då fenomenat uppträder) så är det inga problem. Inte behövs det något löst skyddsgolv.
Sist jag sov ute så snöade det på delar av mig och kängorna syntes knappt under all snön på morgonen så allt är relativt.
Gennerellt brukar jag gå efter prncipen att jag inte använder mer skydd än jag känner jag behöver, inte så mycket för viktiens skulle som för att jag tycker det förtar upplevelsen av att komma ut i naturen.
För närvarande skulle jag tippa på att 80% av mina utenätter de senaste 3 åren varit under tarp, vindskydd, gran eller bar himmel, endast ett mycket litet fåtal av gånger har jag idats ta med mig innertältet de gånger jag tältat.
Att tumma på säkerheten i vinterfjällen är dock ingen höjdare så ett rejält (läs tungt) tält skulle ändå följa med hur som och antagligen skålle jag då ta med innertält för att det är enklare och det hur som inte gör så mycket med vikt när man drar det i pulka.
Men för diskusionens skull, skulle jag behöva komma under 1kg per person skulle jag nog ta ett rejält tält utan innertält. (hilleban som jag är tänker jag direkt Nammatj och liknande).