Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg?

Med min bil som drar under 0.5 är det oftast billigare att köra den ensam oavsett sträcka än att åka SJ.

Åtminstone om jag räknar bort andra kostnader än bensin, vilket är ganska rimligt eftersom jag har bilen i alla fall för jobbresor och helgaktiviteter i Stockholmsområdet.
.

Jag kan bara säga att jag vill ha ditt försäkringsbolag som inte tar ut extra av den som kör mycket och din bilhandlare som betalar lika mycket oavsett vad bilen gått.
 
Med min bil som drar under 0.5 är det oftast billigare att köra den ensam oavsett sträcka än att åka SJ.

Åtminstone om jag räknar bort andra kostnader än bensin, vilket är ganska rimligt eftersom jag har bilen i alla fall för jobbresor och helgaktiviteter i Stockholmsområdet.

Det är rätt konstigt tycker jag. Samtidigt som det talas om höga bensinpriser etc.

Motsvarande komfort på ett tåg, d.v.s egen kupé, bra stereoanläggning, ingen förbokning, avresa när jag vill, stopp där jag vill, lokal transport vid destination, sköna stolar.. Vad skulle det kosta?..

Även om man hittar en billig biljett mot förmodan så ska man sedan stå ut med att sitta i usla stolar, i kupéer som nästan alltid är aldelse för varma, med ungar som skriker och bredvid folk som hostar å snorar å bjuder på förkylning..

För att tåg skulle kännas attraktiv på resor kortare än 60 mil skulle priset behöva vara avsevärt lägre än min bensinkostnad, plus att jag då ändå vill slippa boka långt i förväg. Och /eller att det går snabbtåg, frekvent, till samma kostnad som bensinen, hela vägen till Östersund.

Flyg är tyvärr mycket attraktivare än tåg idag. Synd tycker jag.

Självklart är det mer frihet att nyttja bilen istället. Men om alla skulle resonera på detta sätt tror jag det blir svårt att vända det klimathot vi nu har.

/ Daniel
 
Redan för ett 20-tal âr sedan när jag pluggade i Göteborg var det billigare att âka bil Sthlm-Göteborg istf. att âka tâg, med studenrabatt och allt. Detta gállde fr.a om man var tvâ eller fler som skulle resa, vilket ju ofta var fallet (om inte sà fixade man alltid en medresenär som var billig att betala halva bensinkostnaden). Vid fullpris var det även billigare att ta bilen själv än att ta tàget.

Funderade redan pà den tiden hur statsmakterna resonerade i detta fall. Visserligen är miljömedvetandet högt i Sverige, men jag tror nog att folk i första hand ser till sin egen plânbok än till den trots allt ganska abstrakta miljön nár det gáller att ta ett beslut. Inte minst när det närmar sig bistra tider ekonomiskt sett.

Pà den tiden var flyget nâgot man inte ens funderade pà, vilket ju dock idag har tilkommit som ytterligare ett ofta billigare, men ej milövänligare alternativ..
 
Helt sant. Och jag visste att mitt inlägg var miljö-inkorrekt. Man måste alltså subventionera tågtrafiken rejält, och straffa fossila bränslen hårdare med beskattning.

Ärligt talat tror jag att ganska få väljer tåg med miljöhänsyn som främsta skäl, även om det gör att omaket är lättare att stå ut med när man gör "en god gärning". Om man gör jobbresor på snabbtåg mellan Göteborg och Stockholm, eller har student / pensionärsrabatt, då är tåget ofta attraktivt. Samt för alla pendlare givetvis, frekventa turer, resor upp till en timma, där man får bra rabatt med månadskort etc. Eller om man ska riktigt långt, och har god nytta av nattsömn under färden.

Hela bokningsförvarandet på SJ är tramsigt. Varför inte fasta priser i alla lägen så man vet vad det kostar och slipper planera resor månader eller veckor i förväg? Jämför med långfärdsbussarna, vad jag vet eller minns har de inte samma krångel.

FWIW, jag går i alla fall lite mot strömmen när jag har minsta möjliga bil (Min förra var en Smart, nu har jag en Aygo), som drar minsta möjliga mängd soppa.

Ser fram mot riktigt miljövänliga småbilar med konkurrenskraftigt pris. Typ rapsolja+el, nåt sånt skulle jag gärna ha i en liten, modern bil. Är lite tveksam till etanol som fraktas i oljetanker från Brasilien, typ. Bränsle från svenska skogar eller åkrar vore nog bättre. Eller solceller på taket, eller whatever, bara det funkar, året runt, på korta och långa sträckor. Det är "funktionen bil" jag anser mig behöva, får mycket gärna ha noll-påverkan på klimat.

För mig personligen vore snabbtåg mellan Stockholm och Östersund för ca 400 kronor enkel resa oavsett när jag köper biljetten, ett attraktivt alternativ som skulle minska mitt bilanvändande en del. Men X2000 går bara till Sundsvall och jag kan förstå att det är väldigt dyrt att uppgradera spår till en såpass avsides destination.
 
ibland är det faktiskt billigt

Jag kan verkligen hålla med om att det är sjukt att tågbiljetterna ibland (mestadels) är så dyra att det blir billigare att köra bil om man är två eller fler.

Men det finns undantag. Om någon vecka kommer jag åke Göteborg-Luleå tur och retur i x2000+liggvagn för drygt 900kr. Det är jäkligt billigt tycker jag. Visst, det tar drygt 16h enkel resa, men jag sover gott på tåget och tycker det är ett mysigt färdmedel.

Jag tror det stora problemet mellan sthlm och Gbg är trängseln på järnvägarna. Det går sjukt mycket godståg och det ökar väl hela tiden vad jag förstått. Regeringen måste fasen ta sig i kragen och bygga ut järnvägarna till dubbelspår mellan storstäderna, så att fler tåg kan köra, utan att fastna i köer hela tiden.

----> billigare biljetter --------->fler resenärer ----------> bättre miljö.

visst låter det enkelt ;-)

/Erik
 
Senast ändrad:
Köpte mig en bil för ett par månader sedan. Problemet var att den stod i Helsingborg och jag bor i Stockholm. Det blev dyrare att åka och hämta bilen än att köra hem den. Lite bakvänt tycker jag.
 
Sedan måste det vara något skumt med järnvägens kostnader. Ett tåg är så mycket energisnålare än exempelvis en buss (eller ett flygplan) att det borde vara ett billigare sätt att frakta människor.
Ändå är det billigare att åka swebus mellan order på stambanorna... Att skylla på "subventioner" av landsvägstrafiken luktar undanflykt.

Enl. Banverkets hemsida går det åt 0,0976 kWh/km för transport av en person.
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Miljo/Snabba-fakta.aspx

Då har man INTE räknat in förluster i nätet (!), om man lägger till det blir det ca 0,13 kWh/km.

En stor, modern dieselkombi (t.ex Passat) drar ca 0.6 l/mil. Det blir 0.48 kg/mil = 0.048 kg/km

Ett kg diesel innehåller ca 45 MJ energi (värmevärde). 1MJ = 0.28 kWh. 45*0.28= 12.6 kWh/kg

För en kilometers transport i dieselbilen går det alltså åt 0.048 * 12.6 = 0.6 kWh/km.

Fyller man bilen med 5 (0.6/5 = 0.12kWh/km) personer så åker man alltså mer energisnålt än med tåget!
 
Enl. Banverkets hemsida går det åt 0,0976 kWh/km för transport av en person.
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Miljo/Snabba-fakta.aspx

Då har man INTE räknat in förluster i nätet (!), om man lägger till det blir det ca 0,13 kWh/km.

En stor, modern dieselkombi (t.ex Passat) drar ca 0.6 l/mil. Det blir 0.48 kg/mil = 0.048 kg/km

Ett kg diesel innehåller ca 45 MJ energi (värmevärde). 1MJ = 0.28 kWh. 45*0.28= 12.6 kWh/kg

För en kilometers transport i dieselbilen går det alltså åt 0.048 * 12.6 = 0.6 kWh/km.

Fyller man bilen med 5 (0.6/5 = 0.12kWh/km) personer så åker man alltså mer energisnålt än med tåget!

Shit, du skojar!
Jag brydde mig inte ens om att räkna på energiåtgången, eftersom dels en elmotor är så mycket effektivare än en diesel eller bensinmotor, dels rullmotståndet mellan stålhjul och räls är så mycket lägre än mellan gummihjul och asfalt.

Om ett landsvägsfordon ens kan komma i närheten när det gäller energiförbrukning så måste tågen vara rejält o-optimerade.
 
Jag har alltid trott att det är lite av en myt att det tåget skulle vara så himla effektivt. Det var därför jag började leta lite siffror. Om man tittar på Vägerkets hemsida så kan man se att någon där faktiskt har räknat ut motsvarande siffra för vägtrafiken.

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____3421.aspx
( se sid 24 i Fickfakta 2008)

Omräknat till kWh så blir det 0.47 kWh/km. Men då är det alltså personkilometer det gäller, och lite oklart vad som ligger bakom siffran.

Hursomhelst är skillnaden mot tåget inte så dramatisk som tågbolagen försöker få det att låta. Jag menar att med en snål bil med 4-5 pers i hamnar energieffektiviteten i samma storleksordning som för tåget. Med buss blir det så klart ännu effektivare, om den är typ halvfull i alla fall.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg