Är VKV:s stabilisatorer bra?

Att rädda sig själv vid kapsejsning är ju inget enkelt kapitel om man inte har eskimåsvängen i ryggmärgen. Ett av de största problemen vid flottörräddning är när man ska ta av flottören och börja paddla.

Den bästa lösningen jag kommit på är att använda pontoner, typ VKV:s stabilisatorer:
http://www.vitudden.com/equipment_se.htm
Men jag har inte (och vill inte ha...) en VKV-båt.

Så nu undrar jag: är det någon som har några erfarenheter eller tankar om varianten med remfäste (för båtar utan VKV:s "rörfästen")?

Och är pontoner alls något att ha i nödläge?

/micke
 
Montera in VKV-röret

Jag har både en VKV Seagull och en Cobolt Origo. Eftersom jag anser VKVs stabilisatorer är överlägsna lös paddel med flottör har jag köpt ett rör från VKV och låtit montera in det i min Cobolt. Det fungerar klockrent.

Förutom till räddning kan ju stabilisatorerna även användas då man ska äta lunch, fiska samt "lätta på trycket". Är man ensam kan man säkert sätta rumpan utanför kanten också...
 
För att få ett användbart svar får du nog köpa eller låna ett par pontoner och improvisera en rimlig fastsättning och sedan göra egna tester i olika sammanhang till sjöss. För precis som en del andra ämnen med potential för polariserade åsiktsyttringar kommer du sannolikt att få ett antal svar som går ut på att pontoner är det enda riktigt pålitliga räddningsmetoden och ett antal som argumenterar för att pontoner är tämligen värdelösa när de behövs som bäst – öst är öst och väst är väst och sällan mötas de två...

I ett tidigare nummer av Paddling pratade sig Magnus Fischer varm för dubbelsidig pontonstabilisering – i senaste numret balanserar Stefan Jönson diskussionen med råd och tips om alternativen. Tillsammans definierar de spelplanen...
 
Stabilisatorer i preventivt syfte?

Jag har också funderat kring VKV:s stabilisatorer, men främst i förebyggande syfte. Tankarna har stärkts efter den tragiska skridskoolyckan.

Jag är ofta ute själv. Funderar därför över olika sätt att öka säkerhetsmarginalerna, speciellt vid paddling på vår och höst. Min tanke har varit att ha med mig stabilisatorer och använda dem vid överfarter och förhållanden med vind och vågor, och då när det är farligt kallt i vattnet.

Har någon erfarenheter av användning av stabilisatorer i detta syfte? Jag tänker främst på hur mycket de tillför i stabilitet (vid en potentiell plurrsituation) och hur mycket de bromsar/hindrar paddlingen.

För tydlighets skull kan nämnas att jag är relativt erfaren paddlare (10 år varav 6 med egen kajak), och att jag INTE hade tänkt använda stabilisatorerna för att "flytta gränsen" för min solopaddling. Jag är bara ute efter ett sätt att inom samma gränser öka säkerheten vid solopaddling under vår och höst.
 
Hur bra som i hur många eller hur ofta?

Vi har tidigare mött helt relevanta funderingar kring hur många som har behövt använda rollen eller någon kamraträddning för att ta sig upp efter ett ofrivilligt dopp... (Det har funnits belägg för användning och det finns förespråkare bland paddlare för dessa metoder.)

Jag vill ställa samma fråga (fast två) gällande stabilisatorer/pontoner:

- Hur många har sett räddning med hjälp av pontoner (eller genomfört själva)?
- Hur många har ökat (och/eller sett öka) sin trygghet vid paddling med hjälp av pontorer?

//Patric

PS1. Jag undrar glatt och nyfiket och säger inte att alla måste göra på samma sätt - tvärtom!
PS2. Jag definerar vid min fråga bort en helt annan relevant men ändå väsenskild användning; att ta bilder med kamera eller att spana med kikare. Det vore lite som att jämföra äpplen o päron.
PS3. Att det i försäljningsledet finns förespråkare för pontoner är inte samma sak som att det finns paddlare som används pontoner för räddning eller trygghet. Försäljare har SINA skäl... det kan jag som medarbetande i en säljande organisation.
 
Re: Montera in VKV-röret

PS-VKF; sa:
Jag har både en VKV Seagull och en Cobolt Origo. Eftersom jag anser VKVs stabilisatorer är överlägsna lös paddel med flottör har jag köpt ett rör från VKV och låtit montera in det i min Cobolt.
Var det VKV som monterade? På deras hemsida tyckte jag de skrev (lite fånigt) att de bara monterade rörfästen på äldre vkv-modeller...

Och Björn, har du någon god idé på var man kan låna pontoner? Jag är "dessvärre" ganska asocial som paddlare, och inte medlem i nån klubb eller liknande... :)

Sedan har jag ytterligare en fråga: fungerar remvarianten (dvs. utan utriggare) som ensamt balanshjälpmedel när man ska gå upp efter ett plurr?

Tack för alla svar såhär långt!

/micke
 
Jag har och använder VKV:s stabilasatorer

Mestadels använder jag dem i två lägen: kallt vatten respektive när jag paddlar K2 med min K1:a (jag sitter i akterluckan och frugan i sittbrunnen).

Jag har också använt dem den enda gång jag varit rejält sjösjuk (spydde ned kappellet) när det kom vågor från tre håll i Vänern (på väg hem från Lurö, meterhöga vågor). När jag vilat mig ett tag i land så tog jag bort pontonerna och plurrade pga bristande balans när jag skulle kliva i igen.

Även testat lite grand på Ålands hav i en metersvågor för att jämföra med utan.

Jag ser en fördel vid självräddning att ha både pontoner och flottör (för VKV:s rör). Är det kallt och lite vågor kommer du upp fortare och lättare med flottör. Är det mycket vågor är det nog rätt lurigt med bara flottör - en ponton på andra sidan skulle vara till stor hjälp tror jag. Kanske rent av det är lättare med bara två pontoner?

Slutsatser: Det är näst intill omöjligt att gå runt med dem på i vågor under metern. Är det inga vågor (=iskallt vatten) så går de knappt i vattnet (jag väger 65 kg) och drar därför inte ned farten någonting (perfekt användning alltså). I vågor (ca en meter)finns en tendens till att kajaken rullar mera pga det ökade vridmomentet - någon risk för kapsejsning märkte jag inte av (bara att ryggen får jobba lite mer). Min VKV Elite (lastad) uppförde sig så väl i vågor kring två meter att det kändes utmärkt utan pontonerna - huruvida det var en falsk känsla vet jag inte då det inte bidde någon plurrning.

Att dra på pontonerna när vågorna drar i höjden är nog inte fel, men det är nog bäst att göra det medan vågorna är rätt låga. Sedan har du inte tid att släppa paddeln länge nog för att fästa in pontonerna ordentligt.
 
Tack Christer för infon!

Min tanke är att ha stabilisatorer på hela tiden när jag paddlar själv och vattentempen är "livsfarlig". Jag tolkar ditt svar som att du inte tycker att "korvarna" avsevärt hindrar paddlingen under lugna våg- och vindförhållanden. Korrekt?
 
1145; sa:
Tack Christer för infon!

Min tanke är att ha stabilisatorer på hela tiden när jag paddlar själv och vattentempen är "livsfarlig". Jag tolkar ditt svar som att du inte tycker att "korvarna" avsevärt hindrar paddlingen under lugna våg- och vindförhållanden. Korrekt?

Helt riktigt - under lugna förhållanden i livsfarlig temperatur är de perfekta. De är säkert utmärkta även under vid höga vågor vid låg vattentemperatur, men då är jag inte ute.

Det enda som händer är att du får stoppa i paddeln lite längre ut från kajaken.
 
Re: Re: Montera in VKV-röret

kajakmicke; sa:
Var det VKV som monterade? På deras hemsida tyckte jag de skrev (lite fånigt) att de bara monterade rörfästen på äldre vkv-modeller...
/micke

Jag lämnade in min Cobolt till en båtbyggare i Västerås med plast som specialitet - Gullbergs Båt Trä & Plast. Han gjorde ett utmärkt arbete.
 
Trygg paddling i kallt vatten

Använder ofta VKV-pontoner på min Arkökajak.
Sitter nära skrovet och stör inte paddeltagen.
Ger en stabil och trygg känsla vid ensampaddling då jag vill slippa torrdräkt och vinterbad.
Rekommenderas verkligen!

Mvh Kenneth
 
Re: Trygg paddling i kallt vatten

kenneth1; sa:
Använder ofta VKV-pontoner på min Arkökajak.
Sitter nära skrovet och stör inte paddeltagen.
Ger en stabil och trygg känsla vid ensampaddling då jag vill slippa torrdräkt och vinterbad.
Rekommenderas verkligen!

Mvh Kenneth

Är det remvarianten eller har du monterat rörfästen?

/micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
EZ VKV är epa! Paddling allmänt 8
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12

Liknande trådar