Ultralight/Watertight!
I helgen kom jag på hur man trimmar sin Vulcan maximalt samtidigt som man får den helt vattentät!
Eftersom jag inte har råd att misslyckas kommer jag inte att genomföra trimningen ännu på ett tag. Men om några år...
Man sprättar helt enkelt loss hela bärsystemet så att bara bärsystemet, kompressionsremmarna och bottendelen finns kvar. Bärsystemet och kompressionsremmarna är nämligen fästa i säckens "ryggstycke".
Sen ersätter man säcken med en tunn vattentät packsäck med rullöppning (från tex Tatonka eller Fjällräven) som spänns fast med kompressionsremmarna. Man får fästa botten mot nedre kompressionsremmen så att den hålls upp mot packsäcken.
Vad som blir kvar blir ett mellanting mellan en riktig UL-säck och en konventionell säck, eftersom bärsystemet ju är helt intakt.
Vill man fästa tex liggunderlag på utsidan är det bara att använda elastiska snoddar.
- Helt vattentät
- vikt kanske 1,5 kg (eller ännu mindre?)
- Regnskyddvikten sparas in
- Stabil som en Vulcan!
I helgen kom jag på hur man trimmar sin Vulcan maximalt samtidigt som man får den helt vattentät!
Eftersom jag inte har råd att misslyckas kommer jag inte att genomföra trimningen ännu på ett tag. Men om några år...
Man sprättar helt enkelt loss hela bärsystemet så att bara bärsystemet, kompressionsremmarna och bottendelen finns kvar. Bärsystemet och kompressionsremmarna är nämligen fästa i säckens "ryggstycke".
Sen ersätter man säcken med en tunn vattentät packsäck med rullöppning (från tex Tatonka eller Fjällräven) som spänns fast med kompressionsremmarna. Man får fästa botten mot nedre kompressionsremmen så att den hålls upp mot packsäcken.
Vad som blir kvar blir ett mellanting mellan en riktig UL-säck och en konventionell säck, eftersom bärsystemet ju är helt intakt.
Vill man fästa tex liggunderlag på utsidan är det bara att använda elastiska snoddar.
- Helt vattentät
- vikt kanske 1,5 kg (eller ännu mindre?)
- Regnskyddvikten sparas in
- Stabil som en Vulcan!