Lärdomar i Lunndörren

För några år sedan genomförde Håkan och Anders en lärorik träningstur i Jämtlandsfjällen inför kommande vintertur i Sarek.

Av: Håkan Friberg

(Denna text har till stora delar förekommit i ett antal blogginlägg i min blogg här på Utsidan.)

I ett blogginlägg år 2007 gladde jag mig åt att ha hittat Anders som en presumtiv följeslagare på en vinterfärd genom Sarek. Vi förstod båda att det skulle behövas lite samkörning och gärna lite förövningar i riktigt vinterväder. Från början var det tänkt att Sarekturen skulle ägt rum redan påsken 2008, men bristen på träning i lite bistrare väder gjorde att vi sköt på Sarekturen så länge. Under sportlovet 2008 begav vi oss istället iväg till Säfsen för vår första gemensamma övning. Den var nog så lärorik, men bjöd knappast på hårt vinterväder. Sportlovet 2009 var jag själv ute på en tur i Kilsbergen som fick avbrytas lite snöpligt. Inte heller den turen bjöd på särskilt hårt väder.

Men... påsklovet samma år erbjöd Anders och mej en andra gemensam träningsmöjlighet. Vi begav oss till Jämtland för att under sex dagar finslipa formen. Vi har åkt ett flertal stugturer tillsammans med start i Storulvån och avslut i Vålådalen men aldrig tidigare sökt oss till Lunndörrfjällen. Trakten har ju rykte om sig att vara ett blåshål...

Förutsättningarna för turen var inte de bästa. Jag hade legat febersjuk fem dagar och även om kroppstemperaturen var normal igen var inte min ork det. Jag var rejält snuvig och hostig. För Anders del innebar det att det blev han som fick dra pulkan den mesta tiden.

Första dagen - lördagen - bjöd på makalöst vårvinterväder. Solen gassade, vinden var svag, näsor blev röda och underställsbyxorna åkte av. Efter medhavd lunch i Storulvån började vi glida i makligt tempo mot sydost - längs leden mot Gåsen.

I och med att vi passerade raststugan vid Gåsån lämnade vi vinterleden. Vi fortsatte dock bara några hundra meter innan vi bestämde oss för att slå upp tältet.

Det var premiär för vintertältning med Nammatj 3 GT. Skillnaden var onekligen mycket stor om man jämför med vår senaste gemensamma vintertur, då vi trängdes i ett Nallo 2. Jag hade dessutom skaffat "riktiga" snötältpinnar istället för de plexiglasbitar jag använt vid tidigare tillfällen.

Det är klart att man inte kan beklaga sig när vårvintern visar upp sin allra mest charmerande sida, men.......... vi behöver ju busväder.......

Inte vid någon av våra övernattningsplatser fanns rinnande vatten. Endast vid två tillfällen under turen (bortsett från sista dagen när vi kommit ner i barrskogen) stötte vi på rinnande vatten. Båda dessa gånger drack vi mycket och länge. Smält snö saknar något - salter? - som gör att jag inte lyckas släcka min törst lika lätt.

Vi hittade ett ganska bra system för vatten- och mathållning under turen. Eftersom pulkan var med kunde vi ju kosta på oss att ha lite godare mat. De tre första måltiderna åt vi tjälknöl. Jag hade gjort iordning en fransyska på 1 ½ kg. Det räckte och blev över till tre måltider. Därefter förstärkte den påläggen.

För att ge smaklökarna lite variation var tillbehören olika. Första måltiden åts med potatismos och lingonsylt. Gudomligt gott! Måltid nummer två bestod tillbehören av fiberberikade snabbmakaroner och grönpepparsås. Acceptabelt, men inte mer. Den sista måltiden var tillbehören snabbris och vitlökssmör. OK, förutom att kastrull och tallrikar blev svårdiskade av allt det feta. De sista två måltiderna bestod av Wildlifes dubbelportioner.

Som synes av bilden hade vi med oss två stora (1,2 l) termosar och två små (0,5 l). Varje kväll smälte vi snö och hällde fyllde termosarna med ljummet vatten.

På morgnarna - sedan vi ätit frukost - fylldes en stor termos med frukt-, blåbärs- eller nyponsoppa att ha till lunch nummer 1. De övriga fylldes med kokhett vatten. Vattnet i de små termosarna användes till kaffe samt till lunch nummer 2, bestående av varma koppen eller nudlar. Så fort en termos blev tom fylldes den med snö som då började tina av eftervärmen. Vattnet i den andra stora termosen användes till dricksvatten. Det räckte med ganska lite som sedan fick dricktemp genom att vi blandade i snö.

En av svårigheterna med tältturer på vintern är just drickandet. Kroppen behöver faktiskt MER vatten på vintern, men det är svårt att få till. Vi tycker att vi lyckades relativt bra.

Turen gick idag vidare mot sydost genom Holkendurrie. Dalgången är vacker och trots att det bär svagt uppför nästan en mil blir det aldrig riktigt jobbigt.

Vi hade ett märkligt ljus nästan hela dagen. Det var molnigt, men solljuset silade ner genom molnen på en del ställen, vilket skapade märkliga och vackra scenerier.

Vid raststugan Ljungan uppstod ett "problem". Vi tränade ju för en Sarektur... Ska vi utnyttja de bekvämligheter som erbjuds här i Jämtland? Anders kunde inte motstå frestelsen... dasset.

Efter raststugan styrde vi kosan i princip österut mot Vålåsjön. Där finns ett par renstängsel att passera, men vi lyckades hitta ställen där snön var så djup att det bara gick att kliva över. Vi fortsatte en eller ett par kilometer mot sydost längs Dunsjöån innan vi slog läger.

Nästa dag började det blåsa... medvind... Vad bra! kanske någon tycker? Njaaee...

Så här är det: Jag är ingen god skidåkare. Det är egentligen det som är hela problemet. Anders var, om inte oberörd av dagens förflyttning, så inte långt ifrån. För mig var det den jobbigaste skidtur jag någonsin gjort. Förutsättningarna var följande: I stort sett hela dagen bar det svagt utför. Dessutom en hel del på skrå. Det var ofta isigt och vi hade hård medvind. Det innebar att det gick alldeles för fort för mig.

Jag plogade, tvärställde, plogade och tvärställde hela tiden. Till sist tyckte jag att det var så otäckt att jag satte på mig stighudarna. Jag har  kickerskins, dvs korta hudar bara under trampet. De är jättebra i uppförsbackarna, men var verkligen inget vidare utför. Ibland nöp den ena till, vilket fick mina skidor att korsas och mer än en gång stod jag på öronen. Men jag vågade ändå inte ta av dem. Jag var helt slut redan halvvägs.

Vi fortsatte mot sydost och svängde sedan österut så att vi kom in i den nedre delen av Gråsjödörren. Där tog vinden i makalöst. Vi tog oss in mellan Rensnävet och Mossalassfjället - genom Salpehkendurrie - och sedan vidare österut norr om de hundratals Falkvåltjärnarna.

När farten var som högst upptäckte vi plötsligt... Snön! Var var den?

Vi kryssade länge fram och tillbaka, men till sist gick det inte längre. Vi blev tvungna att bära vissa bitar.

Sedan vi kommit upp på Döllvålen började vi leta efter tältplats. För det mesta lutade det en hel del samtidigt som snön var mycket hård eller också saknades snön helt. Det tog ett tag för oss att hitta en acceptabel plats, men till sist hittade vi en... precis i Storådörrens nedre öppning.

Och jäklar vad det blåste genom dörren! Hårda nordvästliga vindar klämdes ihop mellan bergsmassiven och träffade oss och vår utrustning.

För första gången har jag satt upp ett tält i mycket hård vind. Det var spännande! Och lärorikt. Vi klarade det bra, men jag var tvungen att verkligen sätta i klackarna ordentligt i snön när vinden tog tag i tältet. Nästa gång vi packar tältet ser vi till att den del som ska sättas fast först finns närmast påsens öppning för att inte vinden ska slita iväg hela ekipaget.

De första timmarna i tältet var mycket blåsiga. Efter hand mojnade det tidvis, men plötsliga och intensiva stormstötar på 5-10 sekunder återkom och ruskade om oss och väckte oss abrupt vid ett flertal tillfällen.

När vi vaknade på morgonen hade vinden mojnat och svängt - tack för det. Den var nu svag och kom från söder. Himlen var klarblå och temperaturen gissningsvis ett par, tre grader på minussidan.

Vi åkte mot nordväst, rakt in genom Storådörren. Det är ett magnifikt landskap som gör att man tänker på Sareks alpina delar eller Kebnekaisetrakten. Vanligen i Jämtlandsfjällen kommer man i näreheten av ett högt fjäll i taget, men här trängs man verkligen med fjällbjässarna.

Den hårda snön och vinden i ryggen gjorde färden mycket lätt trots att det bar svagt uppför de första 4 - 5 kilometrarna.

Från början var vår tanke att svänga mot sydost genom Lillådörren / Lill-Lunndörren, men bristen på snö söder om massivet gjorde att vi ändrade våra planer. Vi bestämde oss i stället för att slå upp tältet så snart vi kommit fram till dalförgreningen Storådörren / Lillådörren, för att därefter ta en tur under eftermiddagen, med lättare packning, upp till passet Lillådörren / Lill-Lunndörren. Det såg onekligen intressant ut på kartan.

Storådörren

Sagt och gjort. Vi slog upp tältet på en plats mitt i "korsningen". Det var aningen fuktigt i tältet, så jag öppnade ventilationsluckorna lite grand för att vädra ur tältet medan vi var borta. Sedan åt vi mat och stoppade ner vatten och lite godsaker i fickorna innan vi startade färden upp genom Lillådörren. Snön var mestadels hård och fast, men på en del håll fanns lössnödrivor, där det gick betydligt trögare.

Det ser lite konstigt ut när man närmar sig pasströskeln. Det är verkligen fråga om en tröskel. Tvärs över dalgången går en cirka tio meter hög "mur" som kanske är 50 - 100 meter bred.

På andra sidan bär det sedan ganska brant ner i Lill-Lunndörren. Fjällkartan berättar att det bara handlar om cirka 100 höjdmeter på ungefär en kilometer, men det kändes som mer när man stod där uppe.

Storådörren var definitivt mäktigast att ta sig igenom från söder mot nordväst, och jag är övertygad om att det också gäller Lill-Lunndörren / Lillådörren. Det måste vara mycket mäktigt att närma dalgångens smalaste område från söder och se hur bergssidorna trängs ihop allt mer som en jättelik portal. Vi var dock lite för trötta för att ge oss ner i Lill-Lunndörren.

Istället vände vi tillbaka mot tältet. Det hade blivit betydligt kyligare och vinden hade börjat öka. Vi hade en god medvind hela vägen till tältet. Jag kunde konstatera att det skiljde en hel del i de vägval Anders och jag gjorde. Han höll sig hela tiden på den hårt packade snön, medan jag valde alla lössnödrivor jag hittade eftersom de fungerade utmärkt som fartsänkare.

Väl nere vid tältet hade vinden ökat markant. Den kom i mycket god fart rusande söderifrån genom Storådörren - och den fortsatte att öka. Vi förankrade tältet mycket noga och tog också skidorna till hjälp.

Första halvan av natten blev det i stort sett ingen sömn. Det väsnades kopiöst när vinden slet i tältet. Det hördes också att någonting kom ner från himlen för det lät som sand som blästrade tältduken.

- Tror du att det håller? undrade Anders.

- Jag har aldrig hört talas om ett Hilleberg som blåst sönder, svarade jag, men jag började onekligen undra. När vinden tog i som värst kändes det faktiskt som om själva golvet höll på att lyfta. Vi förberedde oss också på VAD vi skulle göra OM det skulle hända.

Nu hände det inte, tack och lov, och så småningom slumrade vi väl en del.

Framåt sennatten (jag har svårt att uppskatta tiden) vaknade jag av att det droppade vatten i mitt ansikte. Jäklar! Har det blivit så mycket kondens?! Trots att det blåser så hårt?

Jag orkade inte bry mig utan gömde bara ansiktet och försökte somna om. Det är ju för sjutton gore-tex i säcken... men... det var det inte i Anders säck skulle det visa sig.

Innan jag fortsätter vill jag ge en kort återblick:

"Vi slog upp tältet på en plats mitt i "korsningen". Det var aningen fuktigt i tältet, så jag öppnade ventilationsluckorna lite grand för att vädra ur tältet medan vi var borta."

Så blev det då morgon och Anders hade störst behov att lämna tältet...

- Håkan! Min sovsäck är alldeles blöt! (Tystnad)

- Håkan! Det rinner vatten i tälttaket! (Tystnad)

Jag hör hur han grejar med dragkedjan till innertältets dörr...

- Håkan! Hela jävla absiden är fylld med snö!  Helvete...

Jag hör hur han kränger på sig kängorna och sedan börjar han greja där ute. Jag hör att han bland annat använder snöspaden.

- Håkan! Nu förstår jag vad som hänt. Ventilationsluckan har varit öppen av någon anledning. Snön har blåst rakt in. Jag undrar... (Tystnad)

Sakta börjar jag krypa ur säcken och dra på mig lite kläder. Sen tittar jag ut...

Första intrycket är att nästan hela absiden är snöfylld! Nu var det inte riktigt så, men där fanns mycket snö. Först sedan vi rensat bort en del av snön kom jag på att plocka fram kameran.

Dessa två bilder hann jag ta innan kameran immade igen fullständigt.

På grund av det inträffade beslutade vi att ta oss till närmaste stuga för att torka Anders sovsäck och kanske tältet som innehöll en hel del vatten. Målet blev därför Vålåstugan.

Det blåste fortfarande hårt och det krävdes en rejäl brottningsmatch innan tältet var besegrat.

Nu var gårdagens strålande sol ett minne blott. Det var mycket disigt. Vi följde emellertid dalgången längs Tronnan norrut.

Jag lovar - här är vackert.

Det blev - till en början - en mycket vacker tur trots vädret. Här måste vara bedårande i soligt väder.

Ju längre norrut vi kom, desto lösare blev emellertid snön. Vattendraget var dessutom framtöat längre och längre bitar, vilket gjorde vägvalet lite svårare. Bitvis var snön så murken att skidorna sjönk ner så djupt att snön nådde oss en bit upp på låren. Kämpigt!

Till slut kom vi ändå ut på leden mellan Lunndörrstugan och Vålåstugan och då blev givetvis färden lättare.

Redan strax efter tio kom vi fram till Vålåstugan och hängde in sovsäck och tält. Det tog ett tag att få sovsäcken torr så vi lämnade inte stugan förrän framåt fyra på eftermiddagen. Nu hade vinden mojnat något, men sikten var fortfarande ganska dålig.

Vårt mål var att komma inom en mils avstånd från Vålådalen för att ha gott om tid dagen därpå. Vi ville dessutom komma i lä. Två nätters kraftig vind fick räcka för den här gången. Det är inte ofta det händer, men nu längtade jag faktiskt efter skog.

Vi tog oss till trakten av Skaftet innan vi slog läger.

Natten blev lugn och på morgonen hade vi ganska vackert väder även om det inte var soligt. Skidturen i skogslandskapet innebar en del sickande och sackande. På förvånansvärt många ställen var snön borttöad.

Turen avslutades på sedvanligt sätt med god mat och ett par av det lokala bryggeriets fantastiska ölsorter. Mina favoriter: Bärnsten och President.

Lärdomar:

1) Jag klarar av att både sätta upp och plocka ner tält i hård vind.

2) Kickerskins är jäkligt bra uppför men kass utför.

3) Mathållningen fungerade perfekt, men i fortsättningen blir det potatismos och lingonsylt till tjälknölen.

4) Förkylning tär på krafterna.

5) Anders klarar av att dra pulkan själv! :-)

6) Ventilöppningen mot vinden ska vara stängd. I alla fall om det blåser hårt och snöar.

2013-04-08 12:49   såg
härligt att läsa.
och erfarenhet är guld värd.

Svar 2013-04-08 18:48   Håkan Friberg
Tack Torgny. Japp, erfarenhet är en börda som är lätt att bära. Kan dock vara tuff att skaffa sig ibland... :-)

2013-04-08 17:33   janstj
Kul läsning, anade att det inte skulle bli helt friktionsfritt!
Håkan hur gör du för att alltid lyckas hamna i spännande äventyr? :-)
En pulka, var all utrustning packad i den, eller?
Byggde ni snömur framför tältet för att minska vindens påverkan?
Hur mycket blåste det? Var ni tvungna att skrika i tältet för att göra er hörda?
Använde ni köket i absiden? Bensin eller fotogen till köket?

Tack för en innehållsrik läsning!

Svar 2013-04-08 18:55   Håkan Friberg
En pulka och en 70-literssäck.
Nix, ingen snömur, men det gjorde vi när vi senare färdades genom Sarek.
Jag önskar att jag haft en vindmätare där. Vi var i varje fall tvungna att prata MYCKET högt.
Bensinkök som användes i absiden.
Sparade den första frågan till sist. Hur kan det komma sig att alltid lyckas hamna i spännande äventyr? :-)
Tjaa... jag tror att det är så att jag känner min egen säkerhetsgräns ganska väl. Inom den provar jag gärna saker som jag inte provat tidigare utan att nödvändigtvis ha läst in mig så himla noga på "ämnet". Då blir det ibland lite "lagom" fel = äventyr :-)

2013-04-08 19:01   OBD
Som vanligt kul och intressant läsning med många fina bilder.
Nej, friktionsfritt kan det ju inte bli med Kickerskins under trampet. ;-)

Svar 2013-04-08 20:57   Håkan Friberg
He-he. Lustigkurre där. ;-)

2013-04-08 21:09   jamo
Trevlig artikel! Lunndörrsfjällen är trevliga.

Trevlig artikel! Lunndörrsfjällen är fina.

Svar 2013-04-09 06:41   Håkan Friberg
Tack ska du ha. Ja, de hör nog till de vildaste i Jämtland.

2013-04-08 21:32   UteMats
Härlig läsning! Jag läser ofta dina artiklar, med god behållning. Tack!

Svar 2013-04-09 06:42   Håkan Friberg
Tack själv. Jag ska se till att det kommer fler. :-)

2013-04-08 23:01   fowwe
Kul att läsa om era erfarenheter. Jag jämför förstås med de som Anders och jag har gjort under våra turer. Som någon har skrivit - det blir så dramatiskt där du befinner dig! Men ni reder ut det. Det där med öppen ventilation är en knepig sak. Man vill ju ha öppet för att försöka ventilera bort så mycket rimfrost som möjligt under natten. Men risken är att man får in snö istället. Det är inte lätt att förutsäga på kvällen hur man ska göra. Hur mycket rimfrost hade ni inuti innertältet när ni vaknade?

Svar 2013-04-09 06:47   Håkan Friberg
De övriga nätterna vi har varit ute har inte rimfrosten varit bersvärande. Om det inte blåser hårt har jag alltid ventiler öppna i båda ändar, annars bara på läsidan. Dessutom brukar jag ofta låta en bit av den översta delen av dörren till innertältet vara öppen.

2013-04-09 20:04   Morgan
Det är alltid lika inspirerande och lärorikt att läsa om dina äventyr.
Och det är alltid kul med en massa bilder också :-)
Ser fram emot ditt nästa äventyr som du kommer att skriva om.

Svar 2013-04-09 20:52   Håkan Friberg
Tack för en mycket uppskattad kommentar.
Hoppas att du inte blir besviken.

2013-04-12 15:38   Crimper
Väldigt inspirerande läsning. Gick genom Lunndörren i somras och nog kan jag tänka mig att det är spännande där vintertid:) Har ännu inte gjort någon längre vintertur med tält men blir siktet mot Jämtland är dessa områden inte alls så dumma som val får väl bli slutsatsen av din trevliga artikel.

Svar 2013-04-12 20:17   Håkan Friberg
Tack Anders, för en mycket glädjande kommentar. Jämtlandsfjällen i stort är ett mycket bra område för en första vintertur. På det hela taget är här lättorienterat och här finns ganska gott om fjällstugor. Eftersom de inte ligger som på ett pärlband (som t ex längs Kungsleden) så ökar det möjligheten av vägval utan att för den skull leda för långt bort från tryggheten i en stuga. Dessutom är delar riktigt "vilda". Man kan mycket lätt planera en passande svårighetsgrad.
Är man en van sommarvandrare så ÄR en vintertur ett naturligt steg att ta.

Ska jag säga som hann bli 50 innan jag gjorde min första vintertur. :-)

2013-04-15 15:12   Anders_sthlm
Det är inte lätt att hålla sig varm. Du kanske får blåskatarr tillslut av allt detta ålande på alla fyra i snöfyllda tältabsider.
Men skämt åsido’.
Som jag tidigare sagt är du ett föredöme i det du berättar om, inte minst för oss kring de sextio. Det är ju inte alls säkert att fjälläventyr ska dikteras av tjugoåringar eller kring några bestämda ramar eller i fartigt reklamspråk.
Jag tycker det är kul och framförallt inspirerande med texterna dina. Du gör fjällvärlden hanterlig tror jag för många som vill pröva på.
Just som du säger en vintertur på skidor berättar något helt annat än sommarvandring. Man behöver olika delar. fjällen blir ju en helhet därefter.
Ibland undrar jag om folk vet om hur deras sommarfjäll ser ut som vinterfjäll.
Det är väl det som gör ett område minnesvärt att blicka tillbaks på. Du slapp i alla fall orkan i dörrarna.

Svar 2013-04-15 20:51   Håkan Friberg
Jag och min turkompis Anders är ganska olika. Han är inte rädd för "tuffa tag", men kan han välja så föredrar han - tio gånger av tio - lugnt väder och solsken framför snö och blåst.
Och sådan är inte jag. Jag ville absolut ha varit med om tufft väder i trygg miljö (nära stugor) innan jag gav mig ut på min första Sarektur. Anders version av våra blåsiga nätter i Lunndörren är att vi inte begrep bättre. Jag låter honom leva i den villfarelsen. Jag VILLE nämligen utsätta mig för den ökända vinden i Lunndörren. Tältplatsen var i högsta grad ett medvetet val.
Undrar om Anders läser detta? :-)

2013-04-16 12:28   idamartinssons
Ser helt underbart ut!

Svar 2013-04-16 20:48   Håkan Friberg
Tack! En helt korrekt kommentar. :-)

2013-04-17 22:59   Sikariporras
Tack för en fin berättelse. Känner igen mycket och kan skriva under vikten av att dricka mycket under en vintertur. Var på en tälttur nu i mars i samma område med min son. Det var kallt och Trangian slukade bränsle samt var långsam. Blandning av lathet och snålande med bränslet gjorde att jag efter tre dagar fick ont i njurarna och tappade ork (på grund av vätskebrist är i alla fall min teori). En övernattning vid Vålåstugan och hinkarna med vatten gjorde att jag repade mig.

Svar 2013-04-18 07:19   Håkan Friberg
Tack för din kommentar Jukka. Jag tror absolut att du har rätt. Jag känner mig inte törstig på samma sätt under vinterturer, men behovet av vätska är faktiskt större.
Trangia på vintern är också ett problem, just på grund av det som du skriver om - långsamt och bränslekrävande. Att ha en stor termos med kokhett vatten som man har som dricksvatten (genom att blanda lite i taget med snö) fungerade mycket bra. (Tips här på Utsidan.)

2013-05-01 22:34   GustavJ
Vi avslutade vår vintertur på precis samma sätt som ni. Fantastiskt gott öl till den älg-burgare som serverades!

Svar 2013-05-02 07:05   Håkan Friberg
Japp. Det tål att upprepas. :-)

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Frågor angående ”rätt” vildmarksutrustning ökar. Vissa föremål är “nödvändiga” men de finns massa varianter! Hur lång turen är spelar roll men det ... 7 kommentarer

Vasaarenan på turskidor

7 dagars tur i februari vid Vasaloppets spår. 5 kommentarer

Dramatisk vintertur

Den senaste tiden har det blåst mycket, och det kommer så att fortsätta några dagar till! Ni som känner för att läsa om stormar i den trygga ... 4 kommentarer