Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Go Fast my friend.

Visst är man som en snigel som så sakta och tålmodigt och med jämnmod drar sitt lass genom bergen. Och just som snigeln bär sitt skal, bär även jag min ryggsäck. Omedveten om nått annat, en Sarekvandring frestar alltid med sina dryga 25/35 kilo på ryggen..

Ryggsäcken är på nått vis kanske det viktigaste som vi bär med oss. Ryggsäcken är ju det som ska innehålla, bära och rymma allt vi tar med oss. Ryggsäcken är på nått vis vår anonyma tvillingkamrat! Den som stumt och tyst hänger på ryggen bakom en. Hindrar och tynger, samtidigt som den rymmer allt vi är beroende utav.

Oändliga är samtidigt kommentarerna om ryggsäcken...

(full och tung och välpackad)

Samtidigt som vi själva åldras av vandringar och minns, åldras och slits även vår ryggsäck, hur modern och funktionell den ursprungligen lanserades och framställdes som. Ryggsäcken blir bärare av alla våra tidigare vandringar, samtidigt tror man att den ska fortsätta och hålla i all evighet.

Inget håller i evighet, och vi som vandrat ungefär som vi inget annat gjort i vårt liv, vet ju att allt slits ut. Moden, trender kommer och går. En vacker dag kanske ryggsäcken bli oviktig rentav onödig. Kanske kommer den då framstå som ett plågsamt minne ifrån den tid då vandraren skulle plågas och medvetandegöras om sin bräcklighet, likt ‘Frälsaren’ som ju bar sitt kors till sin egen plåga och andras ömkan på sitt ‘Via Dolorosa’.

Att bära tungt är underklass och att bära lätt verkar på nått vis lite överklass. Skulle sherpas finnas här i Sverige, som det gör i Himalaya, skulle säkert många fundera över denna möjlighet. Att köpa sig fri ifrån tyngd, svett, värk och långsamhet och likt en vig gemsbock, studsa och skutta över blockhav och över videbuskar. Ju fortare och ju bättre, liksom som ett lätt Bergsmarathon där vi älvalikt bara, liksom svävande flyter fram genom ett evigt soligt fjällandskap. Denna önskan hägrar! Blir vi inte själv övertygade om detta gör reklamen det åt oss.

Men snigeln känner ju vare sig till reklam eller lättja och snigeln har ju heller inte nämnvärt förändrats under årmiljonerna tänker jag. För inte kan man väl stressa en sådan sangvinisk varelse.

Antagligen är jag själv ungefär som en sådan otidsenlig varelse, ett djur ifrån någon obskyr epok. En mastodont kanske, dömd till undergång och mitt öde blir att både glömmas och gömmas under ett snötäcke, där jag släpar med mig: pocketböcker, kikare, riojaviner, melon och parmaskinka. Jag nappade aldrig på lightweight-trenden, med powercrackers och luftiga softshells.

Jag möter således mina likasinnade grymtande tungpackande vandringssyskon nedtyngda och krumma som troll i videsnår i Sarvesvagge eller runt Kustar, där konversationen mestadels består av svordomar, jämförelser av kroppsskador och allmän apati! Trötta av kilon är vi för trötta för någon spirituell konversation.

"En vacker dag finns nog inte ryggsäcken", tänker jag för ett ögonblick. Men i samma stund kan jag inte låta bli att tänka att jag vare sig skulle erfarit gråsiskor eller gulldrabor om inte ryggsäcken tyngt ned mig till eftertanke och fått mig att stanna upp och vila, stanna upp och se.

För när lättviktspackaren redan är hemma, då sitter jag ju kvar på den mossiga stenen i dalen, i regnet inväntandes mitt öde, försjunken och halvt uppslukad av landskapet.

Sådant är ödet för tungpackaren!

(Övre Sarvesvagge, Juli 2009)

(Vattendelarglaciären i regn, Juli 2009)

En tung ryggsäck är idag ett tecken på obetänksamhet, rent av okunnighet eller ren och skär dumhet. Det kan till och med nästan ses som lite löjeväckande och framförallt omodernt att insistera på kilon och långsamhet som om det tillför vandringen något

Övervikten är ett straff och en självförvållad skuld. En tyngd som är resultat av just övervikt, likt ett slags ‘fetto-freak' ifrån en billig tevekanal. Någon som inte förmår banta. Någon utan insikt.

Och vi, vi tungpackare..Vi hötter med näven och förbannar dessa fåvitska lättvandrare som liksom knott och flugor driver med vinden i luften och svävar förbi i helikoptrar mot Staloloukta. Medan vi själva nedtyngda av kilon, utav korvar med olivmortadella, burkpotatis och trestjärnig Grönstedts konjak svär ve' och förbannelse över dessa, så sjunker vi allt djupare ned till midjan i geggan, i en sumpig myr i Stuor Tata.

Hepp!

(Akka ändå, sedd ifrån norr)

2009-08-18 20:15   Staffan Andersson
Hahaha rolig läsning!

2009-08-18 20:54   kamera
Betraktelser som inte kommer fram så ofta.

2009-08-19 08:41   brigas
Att bära tyngre för att ta med godare mat och dryck kan jag köpa,men inte att det i sej är ett egenvärde att bära tyngre än behövligt.Annat än som ren träning.
Nå;så länge vi själva bär det vi vill ha med och trivs med det så..
Själv har jag ju verkligen gått in för att lätta på allt,för att må bra på turen,och i framtiden kunna komma ut och gå utan alltför stort obehag i knän och fötter.

2009-08-19 10:10   nilssa
Nu blir jag riktigt nostalgisk. Inte förrän jag läste det här har jag vetat hur mycket jag saknar den: tungryggsäcken! Väl skrivet!

2009-08-19 15:02   peter1969
Den gyllene kombinationen är väl lätt packning och lågt tempo.....

2009-08-19 16:41   päeng
Fantastiskt med människor som kan uttrycka mina tankar på det där viset! Jag gillar också långsamheten. Förra året mötte jag en halvspringande lättpackare på Tandsjövålen som hade sprungit förbi alla hjortron på myrarna vilket jag var tacksam över.
Pär

2009-08-21 20:47   BrittMarie
Liksom du hyllar jag gärna långsamheten, däremot inte tungpckning! Inte måste det väga 25-35 kg bara för man ska gå ett par veckor i Sarek. Inte heller måste man gå fort bara för att ryggsäcken är lätt.

2009-08-26 21:22   Skogsanna
Härlig poesi att läsa men jag försöker nog också packa lätt.

2009-09-09 22:21   fowwe
Kul att ha hittat din blogg med intressanta tankar som inte går i de vanliga spåren. Jag är själv "tungpackare" som försöker lätta på kilona. Och det som för bara 6-7 år sedan för mig vägde omkring 27 kg på ryggen väger idag 21-22 kg när jag startar. Det tycker jag är så stor förbättring att jag tycker att jag bär riktigt lätt. Naturligtvis har jag inget emot att bära ännu mindre.

Det våras för Gotland.

Sjunkna vrak. Båtskrov av gamla kalkskutor i badviken, Kappelshamn, Lärbro. 2023

You only live twice.

You only live twice...

Fjällmassiven har olika personligheter, olika typer av karaktärer, ungefär som om dom har något av obekanta sällsamma egenskaper vi vill locka ur dom.  Vissa tilltalar oss, andra inte. Vissa känns trygga, andra definitivt inte. En del skrämmer. Vissa har namn som: ’Sjuodji’, ett väsen som både ser och hör allt, särskilt när någon skryter eller talar illa om någon. ’Äpar’ ungefär vid samma plats, som kanske många vet, är namn på en myling, ett dött barn som skriker. Längre in i Sarek vid Sarvesvagge finns fjället ’Kalme’, en plats där nån legat obegravd. Vissa namn är fortfarande besjälade med mystik och undanhåller det outsagda.

Tanklöst, Omoget och Egoistiskt.

Graustäde Fiskeläge Fleringe. Gotland

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.